Människor och samhällen litar på oss varje dag, vilket kräver att vi är en pålitlig affärspartner. Förtroende är avgörande för vår licens att verka, och det är viktigt att vi bedriver verksamhet på ett sätt som aldrig bryter mot förtroendet hos våra anställda, partners, kunder eller de samhällen där vi verkar. Orättvis konkurrens och oetiskt beteende leder till högre kostnader och urholkning av förtroende.
Vi bedriver vår verksamhet baserat på integritet och höga etiska standarder och i enlighet med tillämpliga lagar, förordningar och interna policyer. Vi strävar efter att vara transparenta i vårt sätt att arbeta, och vi är engagerade i att konkurrera om affärer på rättvisa villkor och uteslutande på fördelarna med våra tjänster. Vi utför våra aktiviteter enligt bolagsstyrningsprinciper och försöker proaktivt identifiera och minska efterlevnadsrisker.
Uppförandekod
Vårt sätt att bedriva verksamhet grundas på Falcks globala Uppförandekod för medarbetare. Den anger en lägsta standard och etiska principer som alla medarbetare behöver följa. Koden ger medarbetarna en gemensam förståelse för hur Falck bedriver sin verksamhet, samtidigt som den uppmanar alla i företaget att hålla en hög etisk standard.
För att principerna i Uppförandekoden för medarbetare ska genomsyra vårt arbetssätt genomför vi olika kampanjer och erbjuder våra medarbetare utbildning vartannat år. Uppförandekodsutbildning för medarbetarna är ett av nyckeltalen på vår ESG Dashboard. Målet är att utbilda alla heltidsanställda och på så vis skapa en Falck-kultur som kännetecknas av integritet och förtroende för företaget.
På Falck anser vi att våra leverantörer är viktiga partners för vårt uppdrag att leverera högkvalitativa, hållbara vårdlösningar. Vår uppförandekod för leverantörer beskriver grundläggande standarder och förväntningar för affärsetik, laglig efterlevnad, mänskliga rättigheter och arbetsrätt, hälsa och säkerhet och miljömässig hållbarhet. Denna kod är obligatorisk för alla leverantörer, agenter och deras direkta och indirekta underleverantörer, vilket kräver att de upprätthåller våra värderingar och bidrar till en ansvarsfull och hållbar leveranskedja.