Till företagshälsovårdens arbetsuppgifter hör att kunna identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa. Detta kräver många olika kompetenser. Det kan handla om kunskaper i till exempel arbetsorganisation, yrkeshygien, beteendevetenskap, ergonomi, medicin, rehabilitering och teknik.
Olika arbetsplatser och branscher kan ha olika behov av företagshälsovård både när det gäller utbudet av tjänster och av specifik yrkeskompetens.
Samarbete mellan olika experter
De olika yrkesgrupperna inom företagshälsovården bidrar genom sitt arbete till att upptäcka, förebygga och minimera arbetsmiljörisker. Dessa insatser ingår som en viktig del i företagets/organisationens arbete med arbetsanpassning och rehabilitering. Företagshälsovårdens expertkunskap kan ofta behövas när det gäller att undersöka och bedöma fysiska och psykiska hälsorisker och för att föreslå åtgärder.
Möjlighet att upptäcka hälsorisker
Företagshälsorna erbjuder flera olika arbetsmiljö- och hälsorelaterade yrkeskompetenser som samverkar. Det gör det lättare att förebygga och undanröja hälsorisker på arbetsplatsen. Vanliga yrkesgrupper inom företagshälsovården är arbetsmiljöingenjör, företagsläkare, företagssköterska, fysioterapeut, hälsopedagog, hälsovetare, ergonom och beteendevetare eller psykolog.
Det är bäst om företagshälsovården fungerar som en sammanhållen resurs och att den anlitas löpande i stället för till enstaka tjänster. På så sätt kan kvaliteten i arbetsmiljöarbetet säkras över tiden. Då ökar också möjligheten att tidigt upptäcka hälsorisker.